Vodič za početnike za samokonzervirajuće proizvode

Vodič za početnike za samokonzervirajuće proizvode



Samokonzervirajući proizvodi osmišljeni su tako da ostanu svježi, učinkoviti i sigurni za upotrebu bez konzervansa (kako je definirano u Prilogu V kozmetičkih propisa EU). No, kada je riječ o održavanju proizvoda učinkovitim, nije samo važno što iz njih izostavljamo, nego i što dodajemo u njih.

Što je samokonzervirajuća kozmetika?

Nekoć davno kozmetika se tretirala kao hrana: pripremala bi se kod kuće, od sastojaka iz kuhinjskog ormarića ili svježe miješana po narudžbi u lokalnoj ljekarni. Jasno je da su dani odlaska lokalnom liječniku po prilagođenu kremu prošli, ali u Lushu ne vidimo zašto bi kupci trebali pristati na manje od svježeg. Zato smo cijelu poslovnu infrastrukturu izgradili na temelju izrade malih serija svježih i pretežno samokonzervirajućih proizvoda koji većinom ne zahtijevaju dodavanje sintetičkih konzervansa.

„Rad je počeo od cjeloživotnog cilja stvaranja proizvoda bez kozmetičkih konzervansa,“ objašnjava suosnivačica i izumiteljica proizvoda Lusha, Helen Ambrosen, „jer smo znali za potencijalne iritacije uzrokovane tim kemikalijama te smo bili zabrinuti zbog njihovog utjecaja na vaš mikrobiom i okoliš. Izum maski za lice od meda, gline i glicerina s velikim količinama svježeg voća i povrća, istraživanje razina slobodne vode za stvaranje losiona i krema te izum čvrstih oblika proizvoda koji bi inače bili tekući i zahtijevali konzervanse i ambalažu, dovelo je do nevjerojatnih inovacija.“

Što znači samokonzervirajuće za Lush?

Najprije formalnosti. Lush primjenjuje pojam „samokonzervirajuće“ na naše proizvode koji su osmišljeni da ostanu svježi i učinkoviti bez dodanih sintetičkih konzervansa navedenih u Prilogu V kozmetičkih propisa EU (EC) br. 1223/2009.

To znači da kroz pametnu formulaciju, brzu isporuku iz naših tvornica i kraće rokove trajanja, možemo isporučivati proizvode našim kupcima koji ostaju izdržljivi i svježi bez pomoći dodanih sintetičkih konzervansa, antimikrobnih sastojaka koji se dodaju kako bi se ograničilo kvarenje i kontaminacija. Mnogi konvencionalni kozmetički proizvodi obično zahtijevaju te konzervanse jer mjesecima stoje u skladištima. Ali ne i naši.

Samokonzervirajuće nije isto što i „bez konzervansa“, iako dijele neke karakteristike. Samokonzervirajući proizvodi mogu sadržavati sastojke koji imaju prirodno antimikrobna svojstva, poput eteričnih ulja, soli ili meda. Neki sastojci smanjuju sadržaj vode u proizvodu, što dodatno doprinosi njegovim samokonzervirajućim svojstvima (mikrobi vole vodu). Drugi je čimbenik činjenica da su neki mirisni materijali navedeni u Prilogu III kozmetičkih propisa EU, poput benzil alkohola, također navedeni kao konzervansi u Prilogu V. Prihvaćamo ove materijale u samokonzervirajućim formulama ako je njihov konzervirajući učinak zanemariv zbog vrlo malih koncentracija prisutnih u proizvodu.

Na primjer, benzil alkohol je sastojak eteričnih ulja poput ylang ylanga i jasmina, koji se prirodno pojavljuje, ali ga također katkad dodajemo u parfem proizvoda kako bismo poboljšali iskustvo za kupca. Uvijek navodimo na našem popisu sastojaka jesmo li spojeve poput toga dodali mi (tiskano crno) ili su prirodno prisutni (tiskano zeleno), kako biste bili potpuno informirani.

Samokonzervirajući proizvodi: što (ne) sadrže za vas?

Općenito govoreći, volimo vam reći što je u vašim proizvodima, radije nego što nije, ali katkad je potrebno razgovarati o nedostatku nečega. Ne može se poreći da su konzervansi katkad nužni za održavanje stabilnosti, higijene i učinkovitosti proizvoda tijekom uporabe. Zato ćete vidjeti da neki naši proizvodi, poput naših losiona i krema za sunčanje koje mogu biti izložene povišenim temperaturama ili proizvodi namijenjeni za upotrebu oko očiju, sadrže konzervanse. Ondje gdje rabimo konzervanse, činimo to u minimalnim koncentracijama, zbog čega naši konzervirani proizvodi i dalje imaju kraće rokove trajanja u usporedbi s onime na što ste možda navikli.

Koliki je rok trajanja samokonzervirajućih proizvoda?

Vjerujemo da veliki broj konzerviranih proizvoda na tržištu koristi proizvođaču, a ne potrošaču. Konzervansi omogućuju proizvođaču da jeftinije proizvodi velike serije proizvoda i skladišti ih dulje prije prodaje. Budući da brojni proizvođači nemaju vlastite tvornice i umjesto toga zapošljavaju podizvođače , očito im je korisno dodavati konzervanse kako bi maksimizirali rok trajanja.

Mi imamo posve drukčiji poslovni model jer osmišljavamo i proizvodimo vlastite proizvode ručno u malim serijama, sve do mirisa, te posjedujemo vlastite tvornice. To nam daje potpunu kontrolu nad procesom.

Kompromis za kupca proizvodi su s kraćim rokom trajanja, iako je izbor dostupan. Svježa maska za lice koja se čuva između 2°C i 8°C u hladnjaku ima rok trajanja od 28 dana, samokonzervirajuća maska za lice i tijelo poput najprodavanije Mask Of Magnaminty do četiri mjeseca. Samokonzervirajuća hidratantna krema poput Peace trajat će devet mjeseci, čvrsti samokonzervirajući serum za lice poput Full Of Grace 14 mjeseci.

Vjerujemo da su ovi kraći rokovi trajanja vrijedni zbog kvalitete i svježine sastojaka te jer smanjuju izloženost konzervansima naših proizvodnih djelatnika i kupaca, što su materijali koje bi svi radije izbjegli. Postoji nekoliko razloga zašto preferiramo ograničiti upotrebu ovih sastojaka.

Briga za vaš mikrobiom i vaše zdravlje

Vaš mikrobiom složen je ekosustav bakterija, virusa, gljivica i kvasaca koji žive na vašoj koži, s oko milijun mikroorganizama koji imaju svoj dom na svakom kvadratnom centimetru kože odrasle osobe. Ti nevidljivi organizmi štite vas od patogena i sačinjavaju važan dio vaše kožne barijere. Imajući to na umu, dugo smo bili zabrinuti da konzervansi stavljeni u kozmetiku za ciljanje mikroba također mogu utjecati na ovaj osjetljivi ekosustav. Istraživanja nam pokazuju da uobičajeni konzervansi mogu djelovati protiv vrsta koje čine vaš mikrobiom jednako kao protiv patogena, iako je potrebno više kliničkih istraživanja u ovom području. Ipak, ako uzmete u obzir broj konzerviranih proizvoda koje možete koristiti na svojoj koži svaki dan, (prema jednoj studiji, 85% Amerikanaca koristi najmanje 16 proizvoda prije nego što napusti dom) to je puno potencijalnog uznemirenja vašem mikrobiomu.

Male količine konzervansa također se sustavno apsorbiraju kroz kožu. Te male količine zbrajaju se s vremenom, zbog čega vjerujemo da ima smisla rabiti konzervans samo kad je apsolutno nužno. Suosnivačica i izumiteljica proizvoda Lusha, Helen Ambrosen, objašnjava: „Naš in-house toksikolog poručuje da konzervansi nisu bezopasni i bolje je ako ih možemo izbjeći. Također moramo zapamtiti da proizvod koji nema učinkovit sustav konzervansa također može biti opasan. Stoga naš rad i dalje traži ovu delikatnu ravnotežu između mikroorganizama s kojima sretno živimo i kontrole onih koji bi nam mogli naštetiti.“

Ostavimo svijet bogatijim nego što smo ga našli

Kozmetički proizvodi nisu namijenjeni za apsorpciju (za razliku od lijekova), pa se količine koje ne apsorbira naša koža umjesto toga mogu isprati tijekom pranja i tuširanja. Te tvari ulaze u naš vodeni sistem i postaju dio ciklusa koji je bitan za život na Zemlji. Vodene biljke i životinje izložene kemikalijama, kao što su konzervansi, zatim prenose te tvari na druge životinje (poput ljudi) koje su više u lancu ishrane. Ovaj proces poznat je kao bioakumulacija.

Postoje postrojenja za pročišćavanje vode koja uklanjaju štetne materijale, ali ne mogu ukloniti svaki trag tih materijala, koji se mogu detektirati u vodenim tijelima, obično rijekama. Konzervansi se mogu vezati za kanalizacijski mulj, brzo se biodegradirati ili formirati klorirane nusproizvode koji pak mogu naštetiti morskom životu i na kraju ugroziti ljudsko zdravlje. Dakle, sve u svemu, mislimo da je bolje izbjegavati njihovu upotrebu kad god možemo.

Vrijednost za novac

Najpozorniji među našim kupcima mogu primijetiti da, zamjenom dijela vode u proizvodu, dobivaju skuplja ulja, maslace i gline za svoj novac! Na primjer, naša samokonzervirajuća maska Mask Of Magnaminty Power Mask sadrži preko 25 posto meda (koji ima hidratantna svojstva), u usporedbi s konzerviranom verzijom koja sadrži više od 5 posto meda. Manje razrijeđeni proizvod može trajati dulje (poput naših šamponskih pločica koje traju dvostruko dulje od 250g tekućeg šampona).*

Sa svim ovim razlozima za prelazak na samokonzervirajuće proizvode, Lush čvrsto vjeruje da je to korisno za kupce, zaposlenike i okoliš te je posvećen izazivanju statusa quo u kozmetičkoj industriji. “Rad na stvaranju samokonzervirajućih proizvoda bio je dugo i fascinantno iskustvo,” kaže Helen. “Upoznavanje i življenje s mikroorganizmima i njihovim životom unutar proizvoda dovelo nas je do dubokog istraživanja ovog univerzuma oportunističkih, pametnih bića. Nadamo se da će ovaj rad donijeti stvarne promjene u kozmetičkoj industriji.”

* Na temelju ankete 136 zaposlenika Lusha.

Kupite samokonzervirajuću njegu za sebe